SEO i SEM, el que necessites saber
La importància del SEO i el SEM
Vivim en l’era on els coneixements estan a un parell de clics de distància i al menor dubte acudim al nostre mòbil per a qualsevol consulta. Amb només teclejar algunes paraules al cercador, aquest ens ofereix milions de pàgines web relacionades amb els termes que hem introduït en la nostra recerca.
Sent realistes, això té el seu costat negatiu, i és que hi ha molta informació inútil a la xarxa, són molt poques les persones que fan un escrutini exhaustiu dels cents de pàgines amb informació que se’ns ofereixen.
La majoria no va més enllà del tercer resultat i obre els links posicionats en els primers llocs, i com passa en la majoria de les vegades això aconsegueix satisfer la curiositat o dissipar els dubtes i ens permet continuar amb les nostres vides.
Però… alguna vegada t’has preguntat com passa aquesta màgica selecció? Doncs bé, més que màgia és un complex algoritme de cada cercador que s’encarrega de recopilar cents de milers de dades per segon per oferir cada vegada millors resultats i de millor qualitat als usuaris. Prendrem com a exemple Google per ser el més utilitzat.
Així doncs, Google compta amb un complex, i sempre canviant, algoritme per seleccionar els continguts que millor s’ajustin a la teva recerca i posicionar-los els primers en els resultats. Aquest algoritme, té en compte quantitat de factors: El temps que un usuari és a la web, si canvia diverses vegades de pàgina i segueix llegint, si fa clic en links relacionats, etc.
Si els termes SEO i el SEM et sonen d’alguna cosa i vols saber com es relacionen amb els resultats d’aquestes recerques, continua llegint.
SEO i SEM
SEO són les sigles en anglès per a Search Engine Optimization o com es tradueix a l’espanyol, Optimització per a Motors de Recerca. Consisteix d’una sèrie d’estratègies que s’apliquen al web perquè l’algoritme de Google la seleccioni entre els millors resultats i apareguin en els primers resultats de la recerca.
I el SEM? Doncs també són sigles en anglès, aquesta vegada per a Search Engine Marketing o Màrqueting de cercadors, i bàsicament és pagar per una campanya en concret per aparèixer dins dels primers resultats en introduir certes paraules claus, això sí, clarament dirà que és un anunci i que has pagat per ser-hi.
Per què m’interessa saber que és SEO i SEM?
Si t’estàs plantejant començar un negoci, o ja en tens un, sabràs que una de les maneres més efectives i ràpides d’arribar a potencials clients és a través d’internet i xarxes socials. I si encara no ho sabies, crec, és així. En plena edat de la tecnologia, no hi ha ningú que actualment no faci servir una forma o una altra de cercadors a internet per trobar allò que busca. Per molt dispar o exclusiu que sigui el teu producte o servei, segur que té un buit a internet.
No tinc una pàgina web. De veritat la necessito?
Una pàgina web pot ser visitada per potencials clients 24 hores i 7 dies a la setmana, mentre aquestes treballant i fins i tot mentre aquestes dormint. Qualsevol persona amb la mínima connexió a internet podrà trobar el teu portal i obtenir informació sobre els productes i serveis que ofereixes.
També, tenir una pàgina web li brinda un toc de professionalitat i serietat al teu negoci. No tenir-la avui dia és un error de concepte. Qui no ha buscat per internet aquella botiga que va veure en passar pel carrer aquell dia? Com s’anomenava? On era? Si no existeixes a internet, aquestes perdent moltes oportunitats.
El millor de tot és que no és tan costós com creus, pots comprar un domini, pagar el hosting i obtenir un disseny web atractiu per una fracció del que et costaria llogar un local en físic durant un mes i encara que no la substitueix, és el complement necessari per a una botiga física.
Ni parlar de les xarxes socials, en l’època en què vivim, les xarxes socials més que ser un passatemps es converteixen en un veritable negoci i de les millors estratègies per divulgar els teus productes o serveis.
Tot això és bàsic a l’hora de tenir un emprenedor avui dia, però no et servirà de gaire si apareixes de resultat número 54 a la sisena pàgina de resultats.
La teva meta és sortir dels primers per així guanyar visites a les teves pàgines web, seguidors en els teus comptes de xarxes socials i sobretot nous clients per al teu negoci.
Què convé més SEO o SEM?
Cadascú té els seus avantatges i característiques pròpies. Hauràs de conèixer-les per saber que et convé més, tot i que aquestes no són mútuament excloents. De fet, l’ideal és mantenir una estratègia que englobi ambdues opcions.
Avantatges del SEO
- Obtens trànsit qualificat, una web adequadament optimitzada per a SEO et fa arribar als usuaris que estan més interessats al teu contingut, per tant, invertiran més temps a la teva pàgina i això també t’ajudarà a posicionar-te millor.
- En mans expertes obtens resultats duradors per una tarifa fixa, les optimitzacions SEO de qualitat et permetran obtenir millors resultats en el teu posicionament durant un període indefinit de temps, depenent clar, dels canvis en l’algoritme del motor de recerca.
- Es fa rendible a mitjà-llarg termini, els resultats de SEO prenen temps i els cercadors analitzen periòdicament el contingut de les webs per millorar o desmillorar el seu posicionament en les recerques.
- És un servei complet que millora no només els continguts del teu web sinó també la seva estructura i l’actualització constant dels continguts.
- L’usuari mitjà pot desconfiar dels enllaços patrocinats per considerar-los menys ajustats al que realment necessita, i preferirà els primers resultats orgànics, donant-te més clics, sense haver de pagar per ells.
Desavantatges del SEO
- Els resultats prenen el seu temps, si necessites guanyar un gran nombre de visites per a una determinada data, el SEO no és la millor estratègia ja que els seus resultats no són immediats.
- No hi ha resultats segurs, no per invertir certa quantitat de diners es pot garantir aparèixer en els primers llocs, primer perquè el SEO és una estratègia bastant experimental i segon perquè els motors de recerca constantment estan actualitzant els seus algoritmes.
- A diferència del SEM, no podem segmentar els resultats de les recerques per fer el nostre lloc més atractiu a certs demogràfics, el posicionament orgànic és força general per a tots els usuaris.
Avantatges del SEM
- Resultats ràpids i rendibilitat a curt termini, si tries el SEM com a estratègia per posicionar el teu web podràs canviar clics per diners en un període determinat de temps, és ideal per a campanyes o promocions curtes.
- Pots posicionar un gran nombre de paraules clau, tantes com necessitis o estiguis disposat a pagar, també podem incloure paraules negatives per refinar els resultats i deixar clar el que no aquestes oferint.
- No influeix en l’estructura del web ni l’actualització o no dels continguts, és un treball bastant més superficial que el SEO.
- Pots escollir la landing page específica a la qual vols dirigir el teu trànsit.
- En els enllaços patrocinats a més de la URL podem col·locar un missatge personalitzat per fer-li més atractiu als usuaris el nostre lloc i aconseguir un major nombre de clics.
- Podem segmentar per zona geogràfica o grup a qui els volem mostrar els nostres resultats.
Desavantatges del SEM
- Obtens clics, però et costen diners. La quantitat de clics que aconsegueixis tenir serà proporcional als diners que estiguis disposat a invertir.
- Funciona com una subhasta, almenys amb Adwords de Google, si algú ofereix més diners que tu per les teves mateixes paraules claus, són ells els que apareixeran primer.
- Resultats per un període curt de temps, en el que s’acabi els teus diners ja no apareixeràs més en els enllaços patrocinats.
- Igual que amb el SEO hauràs de pagar-li a un expert perquè faci la feina de SEM, així que hauràs de pagar tant pels clics com per l’assessoria per aconseguir els millors resultats utilitzant el SEM.
Com podràs veure hi ha múltiples variables a l’hora de prendre la decisió sobre que estratègies usar per fer més visible el teu negoci a internet, és fonamental tenir una pàgina web per complementar un emprenedoria i les estratègies de SEO i SEM podràs utilitzar-les juntes o separades depenent de les metes que vulguis aconseguir en el teu negoci.
La conclusió lògica, és llavors, deixar-se aconsellar per un expert que no indiqui quina és la millor estratègia. Des de Crearts, volem oferir-te tots els serveis que necessitis per arrencar el teu negoci online, des de la creació de la teva pàgina web, fins a l’estratègia de SEO, SEM, Xarxes Socials, etc.